Werkwijze Rigting


Kenmerkend voor Rigting is het werken vanuit kwaliteiten en de mensgerichte aanpak. De praktijk staat altijd centraal.

Werkwijze supervisie

Supervisie is een leertraject onder leiding van een supervisor waarbij methodisch wordt ingegaan op persoonlijke leervragen die iemand heeft ten aanzien van zijn of haar werk. Het is een manier van reflecteren op de eigen werksituatie en werkstijl. Reflecteren is het bewust terug kijken op eigen ervaringen, positieve en negatieve, om ervan te leren. Kortom, tijdens de supervisie werk je aan je eigen leerproces, ontdekken, ontplooien en ontwikkelen, dat gericht is op het beter beroepsmatig functioneren.

De supervisant bepaalt wat hij/ zij in de gesprekken aan de orde wil laten komen. Hij schrijft na elke bijeenkomst een supervisieverslag, wat uit drie onderdelen bestaat: terugblik op het gesprek, voortgang in de praktijk en praktijkvragen voor de komende supervisie. Dit verslag wordt enkele dagen voor elke bijeenkomst ingeleverd. Deze verslagen worden besproken. De gesprekken vinden bij voorkeur om de veertien dagen plaats zodat de supervisant kan nadenken, kan experimenteren met nieuwe ontdekkingen Om tot concrete resultaten te kunnen komen bestaat de supervisie reeks uit 10 tot 15 bijeenkomsten. Bij het sluiten van de supervisieovereenkomst wordt het aantal gesprekken bepaald.

De supervisor begeleidt de supervisant naar het doen van ontdekkingen over zichzelf in zijn werk. Hij stimuleert om handelingsalternatieven te zoeken, om te experimenteren met nieuw gedrag, vraagt hem om situaties te herformuleren, nodigt de supervisant uit om op de ervaringen te reflecteren, vraagt naar resultaten, confronteert waar dat stimulerend is en richt zich op het bereiken van de leerdoelen van de supervisant.

De supervisie wordt gegeven volgens de normen van de LVSC, de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching

Werkwijze coaching

Coaching is een begeleidingstraject waarin een persoon door een coach wordt ondersteund om in een bepaalde situatie beter te functioneren of een specifieke taak te volbrengen. Coaching helpt zicht te krijgen op het eigen functioneren, adequaat gedrag en effectieve interactiepatronen aan te leren, optimaal te functioneren, resultaat te behalen in concrete situaties en zich verder te ontwikkelen. Tijdens het traject wordt gewerkt aan een aantal persoonlijke (leer-)doelen en aan het vermogen om afstand te nemen van de eigen situatie en dagelijkse problemen in een breder perspectief te zien. De gecoachte bepaalt zelf, in samenspraak met de coach, de leerdoelen. Deze worden aan het begin van het traject vastgelegd, regelmatig getoetst en geactualiseerd. Bij coaching ligt het accent op het functioneren.

Een coachingstraject bestaat uit verschillende fases. In de beginfase staat de vraag van de gecoachte centraal. Wanneer de vraag helder is worden er doelen geformuleerd waarbij de haalbaarheid inde praktijk centraal staat. Er wordt een plan opgesteld aan de hand waarvan de gecoachte aan het werk gaat. Tijdens elke bijeenkomst wordt er geëvalueerd hoe het gaat en of het plan bijstellingen behoeft. Coaching is dus sterk doel en resultaat gericht. Je richt je op wat je wilt bereiken in je werk.

De coach stimuleert de gecoachte om handelingsalternatieven te zoeken, om te experimenteren met nieuw gedrag, vraagt hem om situaties te herformuleren, nodigt hem uit om op ervaringen te reflecteren, vraagt naar resultaten, confronteert waar dat stimulerend is en richt zich op het bereiken van de leerdoelen van de supervisant. Een coach is meer sturend dan een supervisor en geeft sneller advies en feedback

Het verschil tussen coaching en supervisie luidt in één zin: coaching richt zich op het resultaat, supervisie richt zich op het leren kennen van jezelf in de beroepssituatie.

Werkwijze traingen

De trainingen kunnen worden gegeven als workshops en/of als studiemiddagen. Inhoud en werkwijze gebeuren in overleg met de opdrachtgever.

U kunt bellen op telefoonnummer

06 • 50275672

En u kunt emailen naar

rigt@rigting.nl

Engelsestraat 15

8913 BE Leeuwarden

 

Voor wie is Rigting?

Rigting is voor leerkrachten die willen leren van en over zichzelf als professional.

Hoe ga ik te werk?

Kenmerkend voor Rigting is het werken vanuit kwaliteiten en de mensgerichte aanpak.

Praktische informatie

Op zoek naar contactgegevens? Tarieven? Gang van zaken?